«پیر پسر» و ابتذال در نمایش خشونت و سیاه‌نمایی اجتماعی



این فیلم با تاکید بیش از حد بر جنبه‌های منفی و خشونت‌آمیز جامعه، تصویری یک‌بعدی و اغراق‌شده ارائه می‌دهد که نه تنها واقعیت‌های متنوع اجتماعی را نادیده می‌گیرد، بلکه به جای راهکار و امید، تنها فضای ناامیدی و سیاهی را برجسته می‌کند.

فیلم «پیر پسر» ساخته اکتای براهنی، داستانی پرتنش و تراژیک از یک خانواده ایرانی را روایت می‌کند. در خانه‌ای دوطبقه و قدیمی، غلام (با بازی حسن پورشیرازی)، پدر مستبد و الکلی، با دو پسرش، علی و رضا، زندگی می‌کند. علی، شخصیت اصلی فیلم، مردی درون‌گرا و کم‌حرف است که در مواجهه با سلطه پدر، در تلاش برای حفظ هویت خود می‌باشد. رضا، برادر کوچک‌تر، در مواجهه با فشارهای روانی و اجتماعی، به سمت رفتارهای پرخاشگرانه می‌رود. ورود رعنا، زن جوانی که برای اجاره خانه به این مکان می‌آید، به روابط پیچیده این خانواده دامن می‌زند. تمایل رعنا به علی و رقابت پدر با این رابطه، منجر به وقوع حوادثی خونین و پایانی تلخ می‌شود.


این فیلم، با نمایش خشونت‌های خانگی، فقر و بحران هویت در جامعه ایرانی، تصویری سیاه و ناامیدکننده از وضعیت اجتماعی کشور ارائه می‌دهد. مشابه این رویکرد در فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی مشاهده می‌شود؛ فیلمی که با تمرکز بر جنایات و فساد در ایران، توانست جوایز بین‌المللی را کسب کند، اما در داخل کشور با انتقادهایی مبنی بر سیاه‌نمایی مواجه شد.

تعجب‌آور است که چنین فیلم‌هایی در ایران مجوز پخش دریافت می‌کنند؛ فیلم‌هایی که جز نمایش خشونت و سیاه‌نمایی از جامعه، پیام مثبت یا واقع‌نمایی دیگری ندارند. جای سوال است که پشت پرده این مجوزها چه کسانی هستند و چرا اجازه می‌دهند آثاری از این دست ساخته و منتشر شوند که تصویری منفی و اغراق‌آمیز از زندگی اجتماعی ارائه می‌دهند. این موضوع باعث شده برخی معتقد باشند این فیلم‌ها ابزاری برای نشان دادن ایران به شکل ناآرام و تاریک به جهان باشند.

اکتای براهنی فیلم پیر پسر تحلیل فیلم

                
                


    
    
    ثبت نظر





    

نظرات

شما اولین نفری باشید که نظر می دهید.